Apa yang aku faham…

2 Bulan Selepas Minum Alpha Lipid

Posted on: January 24, 2009

gula1

Berikut adalah data kadar gula dalam darah yang aku buat menggunakan mesin Optium (untuk record hasil bacaan dia memang lari dengan record dari hospital. Aku dah buat 3 kali dan memang bacaan mesin Optium lebih dari hospital). 

Part 1- sebelah kiri, data yang aku telah ambil sebelum case study ini dibuat pada bulan Jun 2008. Yang kat tengah tu data semasa bulan pertama aku minum susu Alpha Lipid, kemundian aku berhenti seketika apabila stript test aku kehabisan. Sambung balik record data pada 28 Dec 2008 sampai genab 2 bulan aku minum susu Alpha Lipid untuk case study ni.

Apa kesimpulan dari data ini?

Pada aku kadar gula aku bergantung kepada apa yang aku makan sebelah malam. Kalau belasah tak tentu pasai, boleh tenggok la dia naik mendadak. 

Apa kesan susu Alpha Lipid?

Bagi aku kesan yang magic tak dak. Agak menarik kerana terbukti yang gula aku boleh turun ke tahap normal kalau control makan dengan baik.

Apa tindakkan selanjutnya?

Selepas 1 bulan aku tenggok data aku tak berapa elok, aku telah berbincang dengan kawan cara mengatasi masalah ini. Seorang kawan adalah ahli farmasi dan seorang lagi bekas roomate aku masa mengaji dulu dan kini menjadi pakar kat sebuah universiti di Pantai Timur yang memang dok kaji pesakit kencing manis.

Si Dr. Joe (roomate aku) kata yang baguihnya kena kembali kepada Islam. Kami tercengang. Dia kata hasil kajian dia kadar insulin dalam darah bagi pesakit kencing manis  paling tinggi masa tengah lapar. Jadi masa tu hang balun apa pun OK. Tap payah pantang!. Susu tu nak sambung pun tak kisah sebab susu memang minuman sunah kata Dr. Joe lagi.

“hanya makan bila lapar dan stop sebelum kenyang” – cara Islam.

Aku tengah dok try practice benda ni. Sebelum ni aku makan secara berjadual-hasil didikan sekolah berasrama penuh. 

Sekarang, breakfast aku ambil dalam pukoi 10 pagi, jadi perut tahan dan boleh lepas time lunch. Tapi part ni aku bermasalah sikit coz bila ambik anak sekolah kekadang termakan jugak lunch tu dengan depa.

1 Response to "2 Bulan Selepas Minum Alpha Lipid"

[...] 2 Bulan Selepas Minum Alpha Lipid January 2009 5 [...]

Leave a Reply

Categories

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 281 other followers

