Al-Huffaz

Ustaz Dr. Mohd Shafie Mat Amin, aku ikut seminar satu hari dia kat UUM pada 4 Ogos 2005 bersamaan 28 Jamadilakhir 1426.

Intro dia suruh tutup semua pintu/jalan keluar dari dewan sebab kami dah tempohi saat mencabar sebelum dapat hadir pada seminar hari tu. Syaitan sentiasa berusaha menjauhkan manusia dari menghampiri majlis yang mendekatkan kita dengan pencipta.

Aku akui memang mencabar sungguh saat sebelum menyertai seminar ni. Ada saja halangan, bantahan dan sindiran. Office mate aku kata “..takkan boleh haffal al-quran dengan saminar satu hari saja. Orang dok kat madhaz tahfiz pun kurang-kurang 3 tahun.” Ada lagi “Umur kita ni tak boleh nak masuk dah hafal pun”.

Malah ada saudara sendiri kata “kita dah lewat kot nak belajar benda ni”. Mak aku nyaris termakan supaya tak ikut aku pi seminar tu. Aku kata “Kalau kita tak boleh pun ilmu ni berguna untuk anak, cucu. Kalau anak mak ni tak boleh hafal 30 juzuk, 1 juzuk pun dah kira baik. Cucu mak kalau boleh hafal 1/2 al-quran pun dah kira bertuah sebab kita pi seminar ni”.

Syukur, cucu mak aku yang satu tu dah 2 suruh, Yassin dan Waqiah. Adik dia pulak, Waqiah tinggal last page. Yassin dah boleh ikut abang walaupun belum diajar lagi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s