Hafal Al-Quran

Selepas 2 tahun aku amalkan teknik al-huffaz aku tulis satu buku pengalaman aku hafal beberapa suruh. Aku minta ustaz Shafie kebenaran nak kongsi buku “Panduan Menghafal Al-Quran Menggunakan Teknik Al-Huffaz”. Dia bagi aku edarkan untuk rakan2 yang kenal saja supaya sumber ilmu dapat di trace. Dia kata kalau tak faham tanya terus dengan dia.

Tahun lepas aku rebrand buku tu menjadi “Bagaimana saya menghafal 4 suruh dalam 4 bulan”. Teknik dia mudah, cuma perlu satu momentum yang kuat untuk tolak kita supaya dapat melakukannya secara istiqamah.

Momentum aku sendiri dah lemah lani. Harap-harap rahmat ramadhan nanti akan membantu meningkatkan lagi kesungguhan dan kesabaran mendekatkan diri dengan Pencipta.

Aku tak mampu melakukan solat tengah malam secara konsisten, aku tak mampu sedekah meterial secara konsisten. Aku berharap dengan menghafal kitab Allah ini membolehkan aku membaca Al-Quran secara konsisten. Lagi pun untuk mengekalkan hafazan ini kita perlu sentiasa mengulang-ulang bacaan kita.

Semoga usaha ini mendapat rahmat dan diberkati.

4 thoughts on “Hafal Al-Quran

  1. Assalamualikum,
    Saya tertarik dgn tulisan tuan.
    Saya tengah mengajar anak saya hafaz juzuk amma. Alhamdulillah sekarang dah 15 surah pendek yg telah dihafaz. Saya tercari2 buku kaedah menghafaz cara al- huffaz tapi tak pernah berjumpa. Soalan saya, bolehkah tuankongsi cara menghafazmenggunakan kaedah al- huffaz ataupun bantu saya,endapatkan buku tersebut.
    Terima kasih.

Leave a Reply

