Kasih ibubapa

2-3 hari ni, ex-schoolmate aku dok berbincang kisah jaga keluarga yang sakit. Ada kawan aku tu last week ayah dia kena strok. Macam-macam petua dan kisah/pengalaman depa jaga keluarga dikongsi bersama.

Rasa sayu dan insaf bila depa cerita saat akhir hayat makpak depa taleh ada bersama.

Pengalaman stroke ni arwah tok aku kena masa umur aku 4 tahun. 13 tahun dia dok tidur/makan/mandi/sembahyang kat tempat tu sebelum meninggal. Aku membesar dalam suasana mak aku dok jaga dia. Yang aku ingat masa dah bersekolah tiap-tiap hari aku balik sekolah mak aku dok prepare makan dan mandi dia. Pas tu suap dia makan nasi. Masa ni aku pun tumpang suap sekali la.

Mak aku akan suruh aku cerita balik apa yang aku mengaji kat sekolah. Aku rasa sebab tu aku suka pelajaran yang ada cerita, tapi pasai apa la aku pi ambik math sebagai major dulu. Heran,heran.

2 tahun lepas ayah aku buat bypass kat hospital penang. Jenuh juga berulang pi sana. Tapi syok dok try pecut kereta kat highway. 170-180km/j dah tak leh lebih.keta proton. Lani kalau pikiaq balik naik takut.

Terima kasih kat Dr. Upai kerana tolong arrange bagi cepat dapat buat kat penang. Terima kasih juga kat Dr. Buyamin pasai dok jaga ayah aku kat dalam CCU. Kat mesi-mesi (sori dah tak ingat nama) salute you all. Dedikasi anda semua amat aku hargai. Masa tu aku rasa amat bertuah ada kawan-kawan macam hampa. Terbayang orang lain lagi susah sebab takdak orang tolong arrange setiap procedure.

Anyway mari kita jaga ahli keluarga tersayang sebaik mungkin sebelum depa atau kita tiada lagi di dunia fana ini. Lepas mati anak Adam itu hanya 3 perkara yang menjadi teman – sedekah,amalan dan doa anak soleh.

Leave a Reply

