Dah Lepas 1/2 Ramadhan

Salam,

Nampaknya sasaran aku untuk Ramadhan ni agak tersasar. Dah 17 hari posa tapi aku masih gagal habiskan page ke 2 terakhir suruh al-Kahfi. Ada lagi 2 ayat nak habiskan page tu sebelum mula page terakhir. Rasanya tak sempat kot.., susah sikit lani.

Dalam usaha menghafal ayat-ayat baru, ayat-ayat lama perlu diulang baca agar tidak lupa. Buat masa ni aku boleh lagi dengan ayat-ayat dari suruh al-Kahfi yang telah dihafal. Masalahnya adalah suruh-suruh lain. Mudah sangat aku terbabas. Dah tu bila terbabas dan jauh dari al-quran, aku perlu ingat lokasi ayat yang terbabas sebelum ulang balik bila dapat pegang al-quran.

Cuma yang best nya bila kita boleh hafal suruh-suruh yang panjang ni kita boleh amalkan bacaan yang banyak dalam bulan posa seperti disarankan oleh Nabi kita. Cuba bayangkan  23 pages sekali harung bacaan pelbagai suruh. Bukannya lama pun. Aku on the way pi kedai aku boleh baca suruh al-Kahfi dari mula sampai takat ayat di page 2nd last suruh tu.

Jadi marilah kita pakat usaha menghafal ayat-ayat al-quran. Bak kata ustz Hi Shafie

“Just Do It”

Kita hanya berusaha (lakukan proses menghafal). Hasilnya yakni bila kita boleh menghafal ayat-ayat tersebut adalah rezeki yang diberikan Allah kepada kita.

Leave a Reply

