A Few Useful Applications

1- Aku selalu hilang fokus bila surf internet. Bahan yang nak dicari kadang-kadang mengambil masa berejam-rejam lamanya. Yang selalu jadi, aku melencong kat site lain.

Aku baru jumpa app ni. Nama dia NoteMind untuk OS X. Boleh jumpa kat macinzebox.blogspot.com

Lani aku hanya select bahan yang aku jumpa dan press F1. NoteMind akan simpan bahan tersebut. Selepas browse bahan-bahan yang diperlukan aku boleh buat Mind Map dengan 1 click saja dalam NoteMind. Boleh save Mind Map ni dalam bentuk pdf file.

 2- Dalam dok menghafal ayat-ayat Al-quran ni alangkah baguihnya lani sebab kita boleh guna teknologi untuk membantu meningkatkan lagi mutu bacaan kita. Lani aku dok menghafal suruh al-Rahman.

http://www.al-quran.ca/en_index.html

adalah site dimana kita boleh ambik bacaan dari 8 qari dalam bentuk mp3. Kesemua 8 qari ini memang bacaan depa sedap didengar. Tapi aku pilih Saad Al-Gamdi sebab sesuai dengan cara aku.

8 qari yang ada ialah..

Ahmad El-Agamy

Mohammed Ayyoub

Abdul Baser Abdul Samad

Saad Al-Ghamdi

Mohammed Jibreel

Mahmoud El-Husary

Mishary Rashed

Abubakr El-Shatery

Leave a Reply

