Kejayaan milik siapa?

Suatu hari Leman berkata “Kejayaan yang aku miliki adalah hasil dari usaha keras aku selama ini.”

Aku pantas berkata “Bukan.”

Beliau membalas “Ya, aku akui nasib, peluang, usaha dan izin Allah.”

Aku berkata “Kejayaan adalah rezeki Allah. Rezeki termasuk 7 perkara milik Allah 100%.”

Soal beliau “Apa 7 perkara tersebut?”

“Hidup, mati, jodah, perpisahan, qada, qadar dan rezeki.”

Aku terus menerangkan bab rezeki “Sebenarnya kita sentiasa diuji Allah. Rezeki yang diberi adalah ujian besar kerana nanti kita akan disoal dua perkara tentang rezeki.”

Rakan aku bertanya lagi ” yang lain?”

“Nanti Allah akan tanya apa yang telah kita lakukan masa muda kita, masa kuat kita, ilmu yang kita miliki, masa kaya dan masa kita lapang. Namun dalam bab rezeki Allah akan tanya dari mana kamu dapat dan ke mana kamu belanjakan.”

“Ada orang berjaya sebagai anugerah dariNya. Ada pula menjadi azab kepada pemilik kejayaan itu?

Baliau menjadi hairan “Azab?”

“Ya. Azab kerana apabila kita gagal menguruskan kejayaan itu seperti yang dituntut oleh Tuan yang memberinya, dosa kita akan bertambah .”

Leave a Reply

