Recycle Tin Minuman

Suatu hari aku pergi bengkel kereta. Aku nampak seorang apek sedang mengetuk tin minuman kosong untuk ‘recycle’. Ada perbuatan apek ni yang menarik perhatian aku.

Pin penutup tin minuman
Pin penutup tin minuman

Aku mula berbicara “Berapakah harga tin sekarang?”

Apek menjawab ringkas “Dulu wa dapat tiga dua. Sekarang sudah turun sikit.”

Aku angguk faham. Maksud apek tu ialah RM3.20 sekilo.

“Pasai apa lu kupil penutup tin tu?”

Apek tu angkat muka lalu pandang terus ke mata aku dan berkata “Tin ini wa jual. Pin wa bagi sama persatuan orang cacat.”

“Seorang tukang kaki dari Siam datang sekali setiap tahun untuk buat acuan kaki untuk orang cacat. Dia lebur pin ini sebab kuat dan ringan. Persatuan buat ini untuk orang miskin.”

“Wa derma pin ini la. Itu saja yang wa mampu tolong.”

Apek ni adalah pemilik bengkel tersebut dan anaknya mewarisi perniagaan sebagai pomen kereta.

Leave a Reply

